Laat OMA thuis!

weblogberichten

Iedereen heeft op de werkvloer weleens te maken met conflicten. Dit kan gaan van kleine ergernissen tot hoogoplopende ruzies. De meeste van ons vinden dat niet prettig en lopen daar liever van weg. Zeker in deze periode waarin we veelal thuiswerken, is het makkelijk om het gesprek over een conflict te vermijden. Je komt elkaar simpelweg niet tegen bij de koffieautomaat of in een werkoverleg.

Dat betekent niet dat je geen last hebt van de situatie. Emoties die bij iedereen die een conflict ervaart een rol spelen zijn onmacht, boosheid, miskenning, frustratie, niet serieus genomen voelen en onrechtvaardigheid. Het is belangrijk dat je je bewust bent van deze gevoelens: voor jezelf en ook als je ziet dat iemand anders een conflict (met jou?) heeft.

Verder heb jij altijd gelijk! Je bent niet in staat om je te verplaatsen in de ander en dat wil je ook helemaal niet. Jouw werkelijkheid is dé waarheid en het eigen belang staat voorop. Ter geruststelling: Dit is geen gebrek in jouw persoonlijkheid, maar behoort tot normaal conflictgedrag.

En het kan niet vaak genoeg herhaald worden: Hoe eerder je met het conflict aan de slag gaat, hoe makkelijker het is op te lossen.

Omdat jij de ander niet kan veranderen - was dat maar zo -  en de ander jou niet, geeft het RABA handvatten om op een effectieve manier in gesprek te gaan. 
Wat kan je doen?

Foto van vrolijke oudere vrouw die haar vinger voor haar lippen houdt

Opinie, Mening en Advies

In het rijtje communicatietips is het nu de beurt aan OMA. Dat wil zeggen eigenlijk niet. Want voor een vruchtbare communicatie bij conflictoplossing is het beter OMA thuis te laten. Want op OMA’s doordachte Opinie, gefundeerde Mening en wijs Advies, zit de gesprekspartner die een conflict ervaart niet te wachten. 

Dat komt omdat meningen en adviezen zelden vrij zijn van een oordeel: “het is, denk ik, zus of zo”, “misschien moet je dit doen of dat nalaten” of “als je mij vraagt, ik had hier geen gras over laten groeien”. Wees een OEN, heette het toch. Alle goede bedoelingen ten spijt, maar al snel ontstaat de situatie dat bij een advies van de één, de ander vooral negatief reageert. En dat geldt voor meningen net zo. Een ongevraagd advies wordt zelden omarmd. Als gespreksleider (als adviesgever) moet je vervolgens alle zeilen bijzetten om de balans weer te herstellen. Dat is zonde van de energie en in het slechtste geval betekent het weer een stapje terug in het bereiken van een oplossing van het conflict. 

Try this at home

Het is ook jammer van het advies. Want misschien was het wel een inhoudelijk prima voorstel. Wat te doen? Door het stellen van een vraag – let op dit is een advies! – is de ander eerder genegen om zich open te stellen. Een voorbeeld: “Ik heb een tip voor je, heb je belangstelling?” Wacht even op het antwoord en als dat bevestigend is zou het zo maar kunnen dat het advies wordt opgevolgd. Try this at home.

Contact met het RABA

En lukt het toch niet om er samen uit te komen? De adviseurs van het RABA helpen jullie graag verder. Ze zijn iedere werkdag telefonisch bereikbaar van half 9 tot half 6 via 06 - 31 622 633. Je kunt ook het contactformulier invullen dat op de homepage van deze website staat.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.